Dojíždět zimní pneumatiky v létě?

Za okny nás trápí sice zimní mrazíky a zatím nemůžeme počítat s jarním nebo dokonce s letním počasím, přesto někteří řidiči začínají přemýšlet nad letní sezónou. V hlavách některých se objevuje myšlenka, že by mohli dojet sjeté zimní pneumatiky v letní sezóně, následně pak pořídit novou sadu na zimu.
zimní pneumatiky
Bohužel tomuto nápadu nahrává i česká legislativa, která nařizuje řidičům přezouvat pouze letní pneumatiky na zimní. Nic už ale neříká o přezouvání na jaře zpátky na letní gumy.

Zákonem je sice stanovená minimální hloubka dezénu, který musí splňovat zimní i letní guma:
• letní pneu má hranici stanovenou na 1,6 mm
• zimní pneu má hranici položenou výše a to na 4 mm

Už z čísel vidíme, že pokud sjedeme zimní pneumatiku pod 4 mm, ale je stále větší než 1,6 mm, tak ji lze teoreticky “dojezdit” v letních měsících.

Riskujete

Upřímně, dojíždět zimní gumy v létě je hazardování. Nejen se zdravím a životem řidiče, ale i pro jeho okolí v silničním provozu. Není žádný výmysl, že se vyrábí dva různé typy pneumatik. Poukážeme na některé rozdíly mezi nimi.

1. Odlišný vzorek dezénu
Většinou už při prvním pohledu lze rozlišit zimní pneumatiku od té jemnější letní. Dezén běhounu u zimní má výraznější drážky a lamely. Jedná se často o asymetrický vzorek.
kontrola pneumatik
2. Různá plnící směs
Postupy výroby pneumatik jsou samozřejmě také značně odlišné, zejména pak náplní, která se do jednotlivých pneu dává. Standardně se užívá směsi siliky, ale v případě zimních gum je potřeba taková koncentrace, aby guma zvládala mrazivé počasí. Obvykle se uvádí, že lze se zimními pneumatikami jezdit do 7°C. Odtud je vidět, že zřejmě letní měsíce nebudou pneumatice svědčit.

Je celá řada dalších důvodů, proč raději přezout i na léto, vybudit šetřivou myšlenku z hlavy. Řidiči, neohrožujte ostatní účastníky silničního provozu a raději zainvestujte do kvalitních pneumatik, než později do pojištění a léčebných výloh.